Şirketler Nasıl Büyür?

     Önsöz;
 
     Hepinizin bildiği gibi; her zaman paylaşımcı bir firma olmaya çalıştık. İşimizin en ince detayına kadar ürün açıklamalarımızda yazdığımızı yada video ve açıklamalı resimlerle anlatmaya çalıştığımızı mutlaka görmüşsünüzdür. Bunu yapmamızın amacı; bize inanmış müşteri ve bayilerimize, daha karlı işlere imza atmalarını sağlamaktı. Bu konuda başarılı olduğumuza inanıyorum. Çünkü öyle bayi yada müşterilerimiz var ki, sık sık yeni fikirlerle bizleri şaşırtıyorlar. Bu da bize keyif veriyor.

     Yine aynı hedefle, iş hayatındaki bilgilerimi de sizinle paylaşmak istedim. Aşağıda kısa maddelerle anlatmaya çalıştığım konuların iş hayatınızda çözümler sunacağını umuyorum. Sonuçta donanım ve bilgi anlamında tam bilgiye sahip olan bayilerimizin oluşması, bizim de güçlenmemize olanak sağlar. Sorunları azalmış ve finansal güce ulaşmış bayiler tüm sektörlerin hedeflediği bir durumdur. 

     Bu amaçla elimden geldiğince size tüm bilgilerimi aktarmaya çalışacağım. Sıkıcı olmaması için kısa kısa bilgiler vermeye özen gösterdim. Umarım faydalı olur.

     Birol Çil
     Genel Müdür 
     Bursa Kartuş ve Bitmeyen Kartuş Ltd.Şti.
     
-------------------------------------------------------------------------------------
 
Bu günkü konu;

Firmanın Büyümesi için Neler Gerekli?

Şirketler Nasıl Büyür?

 - "Üç altın kural; SEVGİ, BİLGİ, SERMAYE"
   Firma yöneticisi, firmayı kurmadan önce 3 şeye mutlaka sahip olmalı: Sevgi, Sermaye ve Bilgi. Bu 3 şeye sahip değilseniz başarılı olmanız imkansızdır. 3 ayaklı bir sehpa nasıl 2 ayak üzerinde duramazsa, bir işyeri de bu kuraldan birine sahip değilse ayakta duramayacaktır. Özellikle yöneticinin bu 3 kurala sahip olması gerekir.

 - Firma yöneticileri girişimci ve yenilikçi olmalı. Girişimciliğe engel olan faktörler mutlaka ortadan kaldırılmalıdır.

 - "Firma ile ilişkisi olan herkesin, firmanızın büyümesine katkısı vardır. Deli bile olsa mutlaka dinleyin, değer verin"
   Müşteri ve personel tepkilerine en kısa zamanda tepki veren firmalar sorunları en aza indirdiği gibi, çok hızlı ve sağlıklı büyümeyi de yakalamış olur.

 - "Fikirler firmaları büyütür, fikir üretemeyen insanlar ise firmaları küçültür."
   Ar-ge yani "araştırma ve geliştirme" firmaya can verir, genç ve dinamik bir görümüm kazandırır. 
   Satış-Pazarlama Ar-ge,
   Teknik Servis Ar-ge,
   Muhasebe Arge,
   Depo Arge,  
   ve aklınıza gelebilecek tüm departmanlar yeni öneri ve fikirler üretmeli. Firmanın büyümesine ve karlı olmasına katkı sağlamalı.

 - "Doğru planlama hayatınızı kurtarır"
   Şirketin geleceği için planlama çok önemlidir. Doğru planlamalar yaparak, gelecekte karşılaşılabilecek olası sıkıntı ve riskli durumlardan kendinizi koruyabilirsiniz. Sadece finansal planlama yeterli olmaz, Ürün planlaması, Personel planlaması, Servis işleyiş planlaması, Sevkiyat planlaması, Pazarlama planlaması gibi birçok planlamanın devamlı olarak güncellenmesi gerekir.

 - "Saygı duyulan firma iseniz, seviliyorsunuz demektir."
   Firmada çalışan herkes işini sevmeli ve saygı duymalı.İşe sevgisi ve saygısı olmayanlar, işyerine ve çalışanlara zarar vermeye başlar. Bu durum zamanla müşterilere ve mal alımı yapılan firmalara da yansır. Enerjisini ve heyecanını yitiren personel işinde verimli olamaz. 

 - "Kurumsal olmak hayal değil, hedef olmalı"
   Kurumsal firmalar hızlı ve sorunsuz büyür. Bu tür sistemlerde kişiye bağlı çalışılmaz. Ahmet bey önemli değildir mesela, muhasebe departmanı önemlidir. Ahmet bey gider ama o firmanın muhasebe departmanı kalıcıdır. Bu şekilde firmalar yada yöneticiler kişilere değr veren kurumsal firmalar haline dönüşür. Kurumsal olmanın yükümlülüklerini yerine getiren firmalar en sert fırtınalarda bile yollarına güvenle devam eder. Hedeflere mutlaka ulaşır.

 - "Hayal kurmak mı, Hedefleri başarmak mı?"
     Her firmanın günlük, aylık, yıllık, hatta 5 yıllık hedefleri ve hatta; A,B,C,D gibi çok fazla sayıda plan ve stratejileri olmalı. Bu hedefler firmanın daha rahat nefes almasını, en aşılmaz engellerde bile rahat hareket etmesini sağlar. Bu da büyümeyi kolaylaştırır, sorunları azaltır.

- "Mütevazi ol, başarıya ulaş"
    Firmanın başarısı, o firmada çalışan tüm çalışanların eseridir. Başarmaya inanmış insanlar tüm organizasyonlarda görev almalı, fikirler üretmelidir. Bu şekilde firmasının doğru yolda ilerlemesine yardımcı olur.
    Tüm başarılar takım işidir, ekip işidir. Hiç kimse tek başına birşeyi başaramaz. Tek başına kazanılmış başarılara baksanız bile , mutlaka arka planda birilerini göreceksiniz.
    Firma başarılarını kendilerine mal eden patronlar, malesef hızlı bir küçülmeyle batarlar. Yöneticiler mutlaka mütevazi olmalı, tüm başarılarda firmadaki ekibin katkıları olduğunu asla unutmamalıdır. 

- "Zeki mi, Sabırlı mı?"
    Ticaretin altın kurallarından biri de; sabırlı olmaktır. Tabi çoğu zaman sabretmek yeterli olmaz, aynı zamanda ticari zekaya sahip olunmalı. Sadece zeki olmak yetmez.
    Sorunsuz iş, sorunsuz ürün, sorunsuz müşteri yoktur. Özellikle hizmet sektöründeyseniz. Bunu böyle kabul ederseniz, sakin bir şekilde karar vermeniz kolaylaşır.  Öncelikle her işverenin bunu kabul etmesi gerekir. Sorunlara karşı soğuk kanlı olunmalı ve çözüme yönelik adımlar mutlaka atılmalı.

- "Her zaman genç, her zaman dinamik"
    Firmanın gençliği, firmanın yaşı yada büyüklüğü ile ilgili değildir. Bugün dünyada yüz yıldan fazla süredir faaliyet gösteren genç ve dinamik firmalar görebilirsiniz. Bu firmalar ilk günkü heyecanlarıyla çalışmaktadır. En yeni fikirler, en canlı pazarlama örnekleri bu firmalardadır. Sektörde lider konumdadırlar. Her zaman birincilik için en iyiyi yapmayı hedeflerler.
    Firma ne kadar küçük olursa olsun, her zaman heyecan verici dinamiklere sahip olmalı. Kendisine belirlediği hedefleri aşma görevi vermeli ve bunu başarmak için çalışmalıdır. İş heyecanını kaybetmeyen firmaları her zaman genç ve dinamik olarak görebilirsiniz.

- "Riskin onda dokuzu ticarette"
    Büyümeyi hedefliyorsanız, risk mutlaka alacaksınız demektir. Ticaret yapıyorsanız SIFIR HATA ile gitmeniz imkansızdır. Önce bunu kabul etmeli ve içinize bunu sindirmelisiniz.
    Büyümeyi hedefleyen firmalar, risk alabilmeli, zarar etmeyi de göze almalıdır. Sadık müşterilere sahip olmak istiyorsanız bunu mutlaka yapmalısınız. Belki çözümsüz kalan pahalı bir ürünü çöpe atmak zorunda kalacaksınız, Ama inanın dilden dile anlatılan efsane bir firma olacaksınız. Mutlaka aynı hatanın oluşmaması için de önlemler almalısınız. 
    Hatalı ürünler satarak kendinizi riske atmayın, yanlış pazarlama stratejileri ile firmanızı strese sokmayın. Ürün satan tüm firmaların ürün ve hizmet kalitelerine önce kendileri inanması gerekir. Her konuda bilgiye sahip olmaları gerekir. Hatalı yönleri bulup, mutlaka acilen düzeltmeleri gerekir.
    Riskleri en aza indirmek için her firmanın mutlaka yapması gereken bazı planlamaları vardır. Bunlardan bazılar;
     - Hedefler Cetveli; internet sitesinin yükselmesi, cirolar, sektördeki liderlik, karlılık, giderlerin kontrolü gibi bilgiler olan cetvelinizin karşısına tahmini tarihler yazmalısınız. O tarihlere yakın zamanlarda bunları başarmaya odaklanmalısınız. 
     - Risk yönetimi   ; risklerin olumsuz etkilerini en aza indirmek için yapılan planlanmış, düzenli girişimlerdir. Proje Yöneticisinin önemli  görevi, projenin gidişatını  ve proje ürününün kalitesini olumsuz etkileye bilecek riskleri sezmek ve onları önlemek için eylemler hazırlamaktır. 
 Risk analizinin sonuçları proje planında yer almalı ve raporlanmalıdır.
     - Yol haritası    ; Bu harita ile firma içinde ve dışında gelişebilecek durumlar için ön görülerde bulunabilirsiniz. Karşılarına tarihler yazarak takip etmenizde fayda var. Yeni şube şu tarihte açılacak, yeni ürünlerin ithalat görüşmeleri şu tarihte yapılacak, şu tarihe kadar kurumsal bir firma olunacak gibi.
     - Riskleri en aza indirme planı; Bu konu genelde, daha önce oluşmuş yada oluşabilecek sorunların çözümünü ilgilendirir. 
         -- Kargo sorunlarının en aza indirilmesi,
         -- Aşırı santral yığılmalarının önlenmesi,
         -- Hızlı teknik servis çözümleri için, planlar yapılması 
            yukarıdakiler gibi; firma ile ilgili bir çok problemin aşamalı olarak planlanması gerekir. Bu planlamalar sorunları en aza indirgediği gibi, çözümleri de beraberinde getirecek, riskleri daha oluşmadan en aza indirecektir.

- "Olgun firma = doğru karar"
    Firmalar da insanlar gibi doğar, yaşar ve ölür. Tıpkı bir canlı gibi; nefes alır, düşünür, karar verir, uygular. Olgun ve aklıbaşında firmalar her zaman en doğru kararları veren ve uygulayan firmalar olmuştur. Burada firma yöneticilerinin ve çalışanlarının katkısı çok büyüktür. Olgun olmak tecrübeli olmak anlamına da gelir. En çıkılmaz problemleri çözmek için soğukkanlı ve çözüm bulucu olunmalıdır.
    Firmanın büyümesi için bu vazgeçilmez kural olmalı.

- "Hedeflere ulaşmak, istikrarlı olmaktan geçer"
    Her firmanın hayali sektörde birgün 1 numara olmaktır, bunu başarmak da malesef %99.99 ihtimalle imkansızdır. Öncelikle hayallerle, hedefleri ayır etmelisiniz. Hedeflere ulaşılabilir, ama hayallerin çoğu duygusallığa bağlı olduğundan mantıklı sonuçlar oluşmaz.
    İstikrarlı bir şekilde büyüyen firma olmak için, ne yaptığını bilen, belirlediği hedeflere emin adımlarla ilerleyen bir yapıya sahip olmak gerekir. Örneğin bir internet siteniz varsa, kendinize kendi sektörünüzden en az 5 rakip seçin. Bu rakiplerle yarışmayı hedefleyin. Onlar neden bu seviyeye yükselmiş, analiz edin. İlk önce en alttaki rakibi geçmeyi hedefleyin, sonra ona yakın olanını geçin. Her basamağa biraz daha yaklaştığınızda, aslında aşağıya düşmemek için de çaba göstermiş olacaksınız. Bir gün tüm rakiplerinizi geçtiğinizi mutlaka göreceksiniz.

- "Fırsat treni kaçtı mı?"
    Firma her türlü yeniliğe açık olmalı. Bu şekilde yeni ürünlere, yeni satış stratejilerine, yeni müşteri kitlelerine, yeni karlı iş alanlarına ve daha birçok güzel şeye sahip olursunuz. 
    Yeniliklere kapalı firmalar kendilerini yenileyemediği için heyecanlarını kaybeder. Bu firmalar küçülmek ve maalesef kapanmak zorundadır.
    Fikirlere, öz eleştiriye, olumsuz tepkilere, kötü sonuçlara alabileceğinize, hatalarınızı kabul etmeye, yeni ürünlere, yeni araştırmalara, yeni olabilecek herşeye açık olun. Sonuçta araştırarak yada dinleyerek bir şey kaybetmezsiniz. Belki de önünüzden geçen son fırsat trenidir. O fırsat trenine binip yeni hedeflere doğru yol alabilirsiniz. Yeniliklere kapalı olan firmalar bu fırsatları hep kaçırmıştır. Keşkelerle ticaret yapmak istemiyorsanız yenilikçi olun.

- "Büyük lider = Büyük işler"
    Her firmada en az bir patron bulunabilir, ama asıl önemli olan yönetici vasfına sahip olmasıdır. Liderler geleceği bu günden görebilen, hızlı ve doğru kararlar verebilen, güçlü, olgun ve sabırlı kişilerdir.
    Liderlik vasıflarına sahip yöneticiler; verimlilik için çalışan, organize etme yeteneğine sahip, bilgi sistemine hakim, maliyet hsabından anlayan ve yapılan iş hakkında yeterli bilgiye sahip olan dikkatli ve dinamik kişilerdir. 
    Bünyelerinde lider bulunan firmalar sektördeki en şanslı olanlarıdır. Her personel güçlü bir patronu olsun ister. En zor sorunların altından kalkan kişiler, personel yönetimini en iyi şekilde yaptığı gibi, personelin heyecanını ve verimli çalışmasını da sağlamış olur.
    İşinizin patronu olmak istiyorsanız, önce lider olmayı hedeflemelisiniz.

- "Sancılı büyümek mi? yoksa büyümek mi sancılı?"
    Büyüme her zaman sancılıdır. Bu doğaldır. Fakat bazı faktörler vardır ki, anormal sonuçlar doğurur.
    Nereden geldiği belli olmayan sorunlar, anormaldir ve çözümü de zordur. Çok profesyonel risk yönetimi yapan firmalar bile bazı anormal durumları gözden kaçırmıştır.
     Örneğin; Firma kendini, sahibinden yada kurucu aileden özgür kılamıyorsa, burada anormal bir sorun vardır. Bu sorun ya görülmez, yada görülmek istenmez. Fakat bu durumdaki bir çok firma bu beklenmedik sebep yüzünden batmıştır. 
Firma kurucusunun çemberi içinde sıkışmamalı, yöneticiye gerek olmadan firma genişlemeye ve büyümeye devam etmeli. Aksi taktirde; kurucu ölürse, firma da ölür.
     Firmanızı, depolarınızı yada araçlarınızı sigortalayabilir, gelebilecek olumsuzluklara karşı riskleri satın almış olursunuz. Bu tür durumlar olağan üstü durumlar sayılmaz.

- "Şanslı firma yoktur, doğru firma vardır"
    Firmanızın hızlı ve güvenli bir şekilde büyümesini istiyorsanız, en isabetli sektörlerden birinde faaliyet göstermelisiniz. 
    Firmanız gelişen bir sektör üzerine iş yapıyorsa gelişimi de o yönde olacaktır. Sektör hızlı büyüyorsa, firma da aynı hızda büyür. Bu sebeple yapılacak işin doğru seçilmesi çok önemli.
    Hiçbir firma şans eseri birinci olmamıştır, yada kötü şans yüzünden batmamıştır. Akıllı hareketler firmanıza yön verir.

- "Güncel bilgilerle kontrollü büyüme"
    Sağlam bir yapıya sahip olan firmalar, tüm olasılıkları hesaplama gücüne de sahip görünümdedirler. Kontrolü elinde tutan, bunun sonunda da esnekliği yakalayan bu firmalar büyümeye aday olmuş demektir. Sektör çok hızlı değişiyorsa bile esneklikleri sayesinde büyümeye devam ederler. Çünkü buna uyum sağlayacak güce sahip demektir.
    Çok hızlı değişen sektörlerde başarılı olabilmek için, bilgilerin devamlı güncellenmesi gerekir. İş işten geçtiği zaman bilginin yöneticiye ulaşması çok da anlamlı değildir.
    İş takibi ile ilgili firma içi sıkı otokontrol mekanizmaları olmalı ve aksaklıkların tekrarlanmasının önüne geçilmelidir.

- "Hızlı büyüme mi? Doğru büyüme mi?"
    Tüm firmalar büyümeye odaklanır, fakat sadece buna odaklanmak doğru değildir. Hırsa kapılmanıza ve kaybetmenize neden olabilir.
    Büyüme çoğu zaman çok fazla sorunu da beraberinde getirir. Tüm olasılıkları hesaplayıp, oluşabilecek aksaklık ve sorunlara göre planlamalar yapılmalıdır. Hızlı büyüme yerine emin ve doğru adımlarla büyüme hedeflenmeli. Sağlam temeller üzerine atılmış firmaların ömrü daha uzun olur.
 
- "Radikal kararlar firma ömrünü ne kadar etkiler?"
    Firma ömrünü belirleyen bir çok faktör vardır. Dış faktörler aslında çok önemli değildir. Onları izleyebilirsiniz, ama kontrol edemez yada yön veremezsiniz. Mesela ekonomiyi kontrol etmek mümkün değildir. Sadece izleyebilir ve öngörülerde bulunabilirsiniz. Ekonomi değişirse firma da değişiyor demektir.
    Şirketler mutlaka içsel ve dışsal faktörler tahmin edilmeli ve oluşabilecek risklere göre önceden tedbir alınmaya çalışılmalıdır.
    Tüm bunlara rağmen en önemli nokta; firma esnekliğidir. Bu tarz firmalar en zor şartlarda hemen tedbir alabilir, olumsuzlukları olumluya çevirebilir.
    Her şeye rağmen işler yolunda gitmiyorsa, o zaman firmanın radikal kararlar alabilme gücüne sahip olması gerekir. Tüm yöntemlere başvurulduğu halde yine de düzelme yoksa, mutlaka dönüşüme ve yenilenmeye gidilmeli. Departman yada eleman değişikliği, finansal değişim, yönetim değişikliği yada iş değişikliği gibi radikal ve kalıcı çözümler bulunmalıdır. 

- "Kapıları açan altın anahtar; GÜVEN"
  Büyümeye ve karlılığa önem veriyorsanız, en büyük silahınız "güven" olmalı. İnsanlar firmanıza güven duyuyorsa başaracaksınız demektir. Müşteriler sizin bedava reklamınızı yapacaktır, bankalar size kredi vermek için yarışacaktır, ithalatçı firmalar size mal satabilmek için sayısız teklifle kapınızı aşındıracaktır. Bu konuda daha bir çok örnek verilebilir.
  Güven veren bir firma olmak istiyorsanız, güven ölçümlerinizi mutlaka yapmalısınız. Zaten size ulaşan tüm olumlu ve olumsuz tepkiler, firmanızın güvenini belirlemekte size yardımcı olacaktır. Bu konuda gerçekçi olun ve güven eksiltici yönleriniz, hizmetleriniz yada ürünleriniz varsa bunları düzeltme yoluna gitmelisiniz.
  Güveniniz arttıkça sadık müşterileriniz, satışlarınız, kredileriniz, karlılığınız ve daha birçok pozitif olguya da sahip olacaksınız.

Başarmak için farklı olmalısınız,


IdeaSoft® | Akıllı E-Ticaret paketleri ile hazırlanmıştır.